18.7.09

Nilai Patriotisme Sekarang


Malam tadi aku nampak di kaca TV bingkisan latihan kelab bolasepak Manchester United dari England.

Aku tak lah kisah mereka nak berlawan menentang pasukan Malaysia, tempat kelahiran aku ini.

Yang aku kisahkan sikap anak-anak muda sekarang yang terlalu fanatik sehinggakan lupa asal-usul mereka. Pagi tadi di saluran 501 Astro Awani terpapar siaran 4 orang anak muda Melayu yang dah tak ingat mereka tinggal di mana lagi. Terang-terangan menyatakan sokongan untuk kelab bolasepak orang putih ni.

Sikap anak-anak muda Malaysia sekarang memang jauh berbeza dengan anak-anak muda di zaman dulu. Walaupun pasukan negara sendiri taklah hebat berbanding pasukan asing, taklah pulak mereka berbangga menyatakan sokongan untuk orang putih ini. Jauh di sudut hati mereka tetap juga mahukan pasukan negara sendiri mengalahkan pasukan orang putih ini. Jenguk sekejap kenangan perlawanan persahabatan Malaysia menentang England dan Liverpool suatu masa dahulu. Masa itu rakyat Malaysia bersorak hanya untuk pasukan negara sendiri. Walaupun kalah tapi mereka tetap berbangga riak patriotisme.

"Anak-anak muda sekarang sedang menuai sendiri kemusnahan generasi akan datang. Tengok ajelah nanti."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen membina dari anda amat saya alu-alukan.